איך העסק שלי מנוהל?

 

בעלי עסקים נתקלים בדילמות כמו: ´´איך אני אבצע את העבודה, עם איזה עובדים, מה המחיר שאני אתן, חסר לי עובדים מקצועיים, עובדים לא רוצים לעבוד קשה, השקעתי בעובד חדש ובסוף עזב אותי´´, ´´לשלם שכר גבה אני לא יכול´´. תנאי אי ודאות משפיעים על תהליך קבלת החלטות, על המבנה הניהולי הרצוי.


אסקור בקצרה את שיטות הניהולי הנפוצות, ואעמוד על יתרונותיהן ועל חסרונותיהן וההשלכות על העסק הפרטי של כל אחד.

 ניהול לפי יעדים ( נלי MBO ).
השיטה פותחה על ידי פרופ´ דרוקר ב 1954. על המנהל, צוות העובדים, לקבוע יעדים אישיים, כמותיים לכל עובד בארגון. עשינו ומה יש לנו עוד לעשות ומתי? יתרונה של השיטה במיקוד במטרות ובהשגתן. השיטה מתמקדת בתוצאות מדודות. חסרונה של השיטה, דגש על תוצאות ולא על איכות.

 השוואת ביצועים ( Benchmarking ).
אם המתחרה שלי יכול לעשות את העבודה באמצעים הקיימים, ובמחירים המוצעים לפרויקט, אז גם אני יכול. באופן קבוע מודדים ומשווים את יכולת הארגון שלי לעסקים דומים בענף שלי.
לשיטה קושי באיסוף מידע עדכני אשר יכול לשמש כבסיס להשוואה. למה משווים?, האם למתחרה יש את אותם המיומנויות, או מלאי חומרים ישן, אמצעי ייצור לא מנוצלים?.

 פעילות באמצעות קבלני משנה (Outsourcing).
בתקופה בה ניתן לייצור בכל מקום, לשווק לכל מקום, אין צורך לקיים את הפעילות במקום אחד. לחברה עם מותג, ניתן להוציא החוצה את התכנון, הייצור, השיווק, המכירה וליהנות מרווחים תמורה הענקת זיכיונות. השיטה גורסת שבסביבה בלתי צפויה ומשתנה במהירות, ארגונים חייבים להיות קטנים, גמישים, היכולת להגיב במהירות, וזאת על ידי שימוש בקבלני משני.
השיטה דורשת בניית מערכת חוזים, בקרה ומעקב. הבעיה, העדר נאמנות לארגון. ההון האנושי שבארגון, פועל מחוצה לו. קיפוח זכויות עובדים מקבלנות משנה.


 עיצוב מחדש (Reengineering ).
השיטה פורסמה על ידי מייקל האמר. השיטה מיושמת בעיקר בחברות שירותים. כמו: בנקאות ישירה, ביטוח ישיר. המאפיין את השיטה חשיבה בגדול. פחות אנשים ופחות ניירת. ללקוח יש נקודת מגע אחת עם החברה. העברת האחריות מדרג המנהל לעובדים. מהמנהל להאציל סמכויות ולסמוך על העובדים. העיצוב מחדש שואף להחליף תהליכים קיימים בחדשים ומתמקד בחדשנות וביצירתיות.

 ניהול בזמן ( JIT ).
השיטה פותחה ביפן. תזמון מדויק של פעולות המכירה והייצור. מכירת המוצר מייד עם סיום ייצור, מלאי מינימום. שיפור מתמיד בלוחות זמנים. ביצוע הזמנה, ולאחר מכן מבצעים את הייצור.


 ניהול איכות כוללת ( TQM ).
השיטה פותחה על ידי אדוארד דמינג ביפן. השיטה דוגלת בשיפור מתמיד באיכות של בתהליכים הטכנולוגים, שיטות עבודה וקבלת החלטות בכל תחומי הפעילות של הארגון. הפעלת מרכזי איכות לעבודת צוות, טכניקות סטטיסטיות הנותנות ביטוי לחלק הניהולי מדעי

 ניהול ופיתוח הון אינטלקטואלי
השיטה פותחה בשנות ה 80 על ידי חברת ביטוח השבדית. בשיטה קיימת התייחסות לכל הנכסים הבלתי מוחשיים המאפשרים לחברה לתפקד, להתחדש ולהשתנות במהירות. הידע מצוי בעובדים וחשוב שידע זה ימוסד בארגון עצמו.

איך ננהל את העסק ? נשווה בין הגישות השונות.


גישת MBO מתמקדת בהגדרה ובהשגה של מטרות הארגון, גישת TQM מתמקדת באיכות כוללת, גישת JIT התזמון הנכון מתמקדת בשיטות ייצור, גישת העיצוב מחדש (RE ) מתמקדת בתהליכים ארגוניים, הגישה של השוואת ביצועים (Benchmarking ), מתמקדת בהשגת ההישגים הטובים ביותר, גישת ה Outsourcing מתמקדת במבנה הארגון וגישת ניהול ההון האינטלקטואלי מתמקדת בידע הארגוני.
שיטת ניהול לפי יעדים MBO, גישת TQM, הגישה וניהול ידע הן שיטות המתבססות על עבודת צוות .

לכל שיטה יתרונותיה וחסרונותיה ולכן נדרש מהמנהלים לבנות תמהיל יעיל התלוי באופי הארגון, בתוכניות העתידיות של הארגון ובאמצעים העומדים לרשותו.

בעל עסק ! במטי תמצא כלים אשר יסייעו לך למצוא תשובות לחלק מהשאלות.




הכותב: שוקי בן שבת
מנכ"ל מ.ט.י אשדוד
 
המידע ניתן כשירות לציבור ולא יכול לשמש כעילה לתביעה כלשהי
אושן טכנולוגיות בניית אתרים | איזק בראל עיצוב אתרים כל הזכויות שמורות למ.ט.י. אשדוד 2017